tisdag 8 december 2009

Bibelstudier, online


Bilden har absolut ingenting med det här inlägget att göra, men jag hittade den idag och tycker att den är lite rolig ;) Det är vårat avslutningskort från 9:an, Can you find me? haha fast bilden är ganska liten så man ser ju inte så bra...

Nu från 9:an till idag!

Bibeln har varit min studiekompis idag. Eftersom jag inte äger någon Bibel tackar jag (Gud eller vetenskapen?) för teknikens utveckling som gör det möjligt att läsa Bibeln på nätet. Vilken uppfinning! Så nu har jag äntligen hittat vart det nämns att Jesus korsfästs med en törnekrona, Johannes evangeliet! Jag sökte och sökte utan att få fram något i den där sökrutan, men med lite eftertanke så kom jag på att Johannes kunde vara den rätta att ha skrivit om korsfästelsen :) Jag blir imponerad av mig själv! Inte visste jag att jag kunde så mycket om Bibel och lärjungar ;)

Nästa problem var att hitta vilken myt i den grekiska mytologin som berättar om Adonis, Afrodite och rosen... Det var värre det! Man får liksom fram mer information om man letar på rosor än på grekisk mytologi..hmm..Det större problemet är att det verkar finnas lite för många versioner om hur den röda rosen kom till..Och ibland är det inte ens en röd ros det handlar om utan gula blommor som ska ha börjat växa på stället där Adonis föll ner död..Jag förstår nu varför han ville veta vilken myt det stod om rosen i...Enligt det jag skrev (och som jag hittat på olika ställen) blev Adonis förvandlad till en röd ros när han dog, men en annan version säger att rosen färgades röd av Afrodites blod när hon sprang genom ett rosensnår för att rädda sin make Adonis (Adonis var inte ens, efter vad jag har läst, hennes make utan bara hennes älskare?). Så jag får nog se mig besegrad på den punkten! Jag kanske berättade om en bluff?! Jag får nog ta en tur till "stora bibblan" imorgon och kolla om det finns några bra böcker om Grekisk mytologi där som jag kan leta i istället.. Nu har klockan blivit för mycket..Har ju inget lånekort där så jag måste ju isåfall sitta där och läsa. På HiG hittar jag bara böcker om grekisk mytologi som går under "fakta för barn", och där är det alldeles för lite fakta, bara någon slags intro eller summering liksom..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar