tisdag 25 november 2008

Jag har alltid avskytt vinter och snö..


..men idag värre än nånsin! Nu är vi fiender! Morgonen började lagom kul med att Lova satte igång och bajsade världens lass, före klockan 6! Eftersom lampan i badrummet gick sönder igår kväll hade jag ingen lust att gå ner och byta blöja i mörkret och skulle jag lägga henne på filten i vardagsrummet bland alla leksaker skulle hon ju aldrig somna om, så trött som jag va la jag henne vid tutten (förlåt älskade lilla Lovis!)och hoppades att det inte var så mycket bajs som jag trodde och att hon skulle somna igen. Tji fick jag ;) hon ville varken äta tutte eller sova(vilket jag har full förståelse för efter att ha tittat i den blöjan) ! Men men tänkte jag, lika bra att vara uppe tidigt eftersom jag måste skotta innan dagis! Ronja vaknade medans jag klädde på mig så det var bara att gå ner! Slapp stressa för en gångs skull, hann få i båda barnen frukost och alla påklädda och klara redan före 8 :) så när klockan närmade sig halv nio åkte overallerna också på så att jag skulle hinna skotta ordentligt och ändå komma i tid. Tji fick jag igen! Både bil och gård behövdes ju för tusan skottas! Sedan rutorna som skulle skrapas och alla lampor som skulle fram ur is-blandad snö så klockan var 10 i 9 när jag satte mig i bilen och körde iväg- INTE! Bilen rörde sig varken framåt eller bakåt trots att jag tagit bort ALL snö som ens var i närheten av däcken! Sånt här borde dom ha pratat om på körskolan! Ringde i panik till miguel som nog närmade sig stockholm och inte hörde telefonen.. Fortsatte skotta fast det inte fanns mycket mer att skotta runt bilen och försökte förstå varför.. Kom på att det kanske kunde vara det där anti-sladd systemet och satte mig i bilen igen där Ronja börjat gråta för att vi inte kom nånstans :( prövade ringa igen och nu svarade han, men han förstod inte heller problemet.. Frågade om det där systemet och han berättade vilken knapp jag skulle trycka på, men det hände nada.. Försökte framåt, bakåt, svängde fram och tillbaka och plötsligt- jaaaa! Bilen rullade ut från gården! Nästan.. Nu stod jag med halva bilen på gatan och halva på uppfarten FAST IGEN! Nu var klockan kvart över nio.. Både jag och Ronja var alldeles svettiga med gråten i halsen när jag sa att hon kanske måste vara hemma från dagis idag. Slängde på luren för att springa och hämta spaden igen.. Började om och när jag kommit till högra bakhjulet såg jag problemet.. Den j...a snövallen som plogbilen planterat på sidan av uppfarten försökte äta upp däcket!!! Nä nu var tårarna nära.. Där kunde jag ju inte stå kvar! Försökte utplåna det satans BERGET ganska länge och gjorde några försök att köra iväg innan jag tillslut bara tänkte ge upp och låta den jävla plogbilen ta med sig bilskiten med snön.. DÅ ser jag någon i ögonvrån! Grannen! Tack gode gud! Jag försökte köra och han skotta men inget resultat, tillslut knuffade han på mig och tjoff åkte bilen iväg:) kvart i 10, nästan en timme sen, var vi på dagis! Lova hade sovit hela tiden tack och lov men nu vaknade hon och var alldeles svettig Stackarn precis som vi andra. Ronja sprang iväg in till dom andra som dansade och vi gav oss ut till bilen igen, väl där märkte jag att Ronjas vantar fortfarande låg i min ficka.. Det var bara att vända! Men sedan bar det av hemåt! Tänkte köra bilen fram till grindarna så att jag fick hjälp av den lilla backen när jag skulle iväg nästa gång till bvc med Lova men kom bara så långt att bilen precis inte stod med baken på gatan, och då orkade inte mina armar ett spadtag till så vi gick in och åt lite innan vi gick upp och bäddade ner oss i sängen! Frös och frös..tur att älsklingen hade grannens nr och tänkte på att ringa och be om hjälp! Annars hade vi nog aldrig kommit iväg! Mamma kom vid ett och skottade hela uppfarten, men gissa vad som hände när vi skulle starta bilen- INGENTING! Grannen blev min hjälte inte bara en gång idag;) men snön kommer för alltid vara min värsta fiende! 'den försvinner snart mamma' tröstar Ronja (som såklart älskar snön) :) tur att jag har mina söta ungar såna här dagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar