fredag 4 september 2009

Började på hemtenta idag!


"beskriv och analysera det religiösa budskapet i en film eller bok. Ta gärna exempel från den s.k. Populärkulturen."

Jag såg "the boondock saints", den handlar om 2 religiösa irländare som tror att de är guds utvalda och tar lagen i egna händer. Men jag vet inte om de är ute efter ett mer dolt budskap.. Det är klurigt det här! Filmen var bra iallafall :) men jag tror inte att jag kan få ner en halv sida om det religiösa budskapet.. Vad kan budskapet vara? Öga för öga, tand för tand? Nej, de är nog ute efter något annat..Det behöver inte vara ett religiöst budskap, det kan vara ockult eller andligt. Jag söker febrilt i min, inte så hurtiga, reptil- hjärna efter tidigare sedda filmer.. Den senaste jag såg var djävulens advokat haha ska man ta den kanske ;) Attans vad det här skulle vara svårt!

The others återkommer ständigt när jag klurar på det här. Andlig: Ja. Uppenbart budskap: nej. Vet jag vilket som är budskapet? Svar: nej.. Men det var ju 100 år sedan jag såg den. Kanske skulle hyra den igen? Någon mening måste det ju vara med att jag hela tiden kommer att tänka på den?! Eller är det någon som har ett annat tips? Jag är ju alldeles vilse i film-världen sedan jag fick barn! Jag tittar på sopranos istället för att hyra film..med undantag för pirates- filmerna och barnfilmer.. Vilket får mig att tänka på Agnes Cecilia! Gud så jag letade efter den som film för några år sedan utan resultat, men nu har jag läst någonstans att den finns! Den måste jag hyra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar