måndag 23 november 2009

Duktig student idag!


Uppgiften som skulle göras till idag var att hitta en religiös symbol att berätta om. Jag sökte och sökte men hittade inget intressant.. Men så kom jag plötsligt in på en sida som handlade om rosor och såg att rosen förknippas med många religiösa händelser. Alla vet ju att röda rosor symboliserar kärlek t.ex. Men hur många vet varför? Och hur många vet varför den gula rosen förknippas med otrohet? Jag vet, nu! Den röda rosen symboliserar också Kristi blod i kristendomen, och jungfru Maria har ofta avbildats bland rosor eller med en ros i handen. Jag hittade saker både från antiken, islam och kristendomen. Och frimurare. Och rosenordnar. Allt möjligt! Och varför fascineras vi så mycket av rosor? Förutom att de är vackra, finns i många olika färger och luktar gott? Människor i alla tider har ju tyckt om rosor. Jo, för att rosen är tvetydig. Upptill är den vacker och mjuk i formen, men nertill är den full med vassa taggar! Hade lite utskrifts- problem på HiG så jag fick improvisera och rita en egen, vi skulle ju visa upp symbolen också.

För en gångs skull var jag riktigt alert på föreläsningen, svarade på massa frågor och svarade rätt! Skönt :) både geografi, symbolik och historia ;) det känns som att det har varit en riktigt bra och lärorik dag! Det här är kul, det är min grej. Gud vad kul att få hålla på och analysera sånt här hela dagarna! Fast vi får väl se vad jag säger när jag börjar med hemtentan, imorgon är det dags.

På onsdag ska jag få besök så då blir det nog inte så mycket plugg så jag tänkte sätta igång och göra så mycket jag hinner imorgon! Helen och jag har äntligen lyckats hitta en dag som passar båda två :) det ska bli kul!

Nu är det bolibompa och lite mys med barnen som gäller :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar