fredag 6 november 2009

Torsdag- En underbar dag!



Jag började dagen med att åka in till biblioteket på HiG, för att leta myter och andra böcker. Hade en plan när jag åkte in, hade tänkt skriva lite om Maya- indianerna. Men så hittade jen en bok med skapelsemyter från hela världen och började läsa. Hittade en superfin berättelse!

Aboriginernas skapelsemyt- Drömtiden
Från början var världen bara en mörk och öde jord, en stor och ofruktbar slätt. Ingenting fanns på jorden, det växte inga träd och inga buskar, inga djur sprang omkring och ingen fågelsång hördes. Man kunde inte heller höra ljudet av rinnande vatten, ingen sol eller måne fanns, och inga stjärnor. Men under marken i hålor låg allting vilande och väntade på att bli upptäckt.
Så småningom väckte Baiame (”Han som skapar allting”) upp förfäderna som reste sig ur jorden och gav liv till människor, djur och natur. En del av dem såg ut som män eller kvinnor, andra såg ut som djur och ibland kunde de byta skepnad. Förfäderna öppnade sina munnar och ropade: ”Jag är en människa!” ”Jag är en orm!” ”Jag är en papegoja!” och så gav de namn åt allt.
Sedan gav de sig ut på vandringsfärd och de sjöng sig igenom världen, de sjöng fram landet, de sjöng fram floder och berg, de sjöng världen till liv. Vart de än gick lämnade de efter sig ett spår, en slinga av musik. De svepte in hela världen i en väv av sång.
Man lärde ut lagar och regler, en av lagarna var att jorden inte fick manipuleras eftersom jorden var perfekt i sin skapelse. Om förfäderna gjorde något otillåtet kastade sig Regnbågsormen över dem, han dränkte dem i en flod eller slukade dem. Benen som han spottade ut blev till berg och klippor. Men han lärde dem också hur man skulle hitta ätliga rötter och att överleva.
Ibland mötte de andra förfäder som sjöng fram sin del av jorden, då kunde det bli slagsmål och landskapet förändrades. En nu kulle kunde uppstå, eller en ny flod. En dag då förfäderna Strutsen och Örnen slogs, tog örnen ett strutsägg och kastade högt upp i luften, där började ägget brinna. Baiame, ”han som skapade allt”, höll igång elden med ved och så skapades solen, sedan skapades också månen och stjärnorna.
En sång var en sträcka i landskapet och den måste sjungas om och om igen och man måste sjunga rätt. Att sjunga fel var att upphäva skapelsen.
När förfäderna hade sjungit fram allt blev de trötta och gick tillbaka in i jorden, några sjönk ner där de stod, andra kröp in i grottor eller ner i vattenhål. De gick tillbaka till intet men är fortfarande närvarande, skapelsen pågår fortfarande. Om ett land lämnas obesjunget för länge eller om sångerna glöms bort, då dör landet. Därför följer fortfarande aboriginerna sångspåren, sångerna förs vidare från generation till generation. Man känner igen landskapet och naturen genom sången som fungerar som en karta.

Vad säger ni? Fin tanke om hur världen uppstod va?

Sedan bar det av till Sätra för att träffa min bästa tvilling med lille Axel. Söta Katten hade lagat supergod lunch och vi hade riktigt mysigt :) Det är ju inte så ofta vi ses och det var skönt att kunna sitta och prata lite i lugn och ro.Och Axel är verkligen hur go som helst! Vilken underbar liten pojke :) Och han luktar fortfarande bebis, gud så gott små bebisar luktar! Busade lite och sedan somnade han i min famn :) Så lätt har jag aldrig fått mina egna barn att somna! Det är lätt att bli lite bebis- sjuk, man kommer liksom ihåg hur mysigt det är ;) Tur att det finns så många bebisar runt omkring mig som jag kanske kan få låna lite :) Vi fikade lite och pratade på, jag hade kunnat stanna där hela dagen, men vi ses snart igen :)

Det snöade ordentligt igår också. I Skutskär var det mest snöblandat men i Sätra låg det t.o.m. kvar lite på marken. hua...och vi som inte har fått på vinter- däcken än..

På kvällen hade jag riktigt trötta och griniga barn så humöret sjönk lite, men jag lyckades få dem lite gladare när jag påminde om att det är farsdag snart och de fick slå in paket! Miguel var på nån matlagningskurs så vi fick ju passa på ;) När han kom hem hade vi lite mys i soffan, klockan blev alldeles för mycket och barnen har sovit väldigt oroligt på morgonkvisten så nu känner jag mig halvt död.. De vaknade på riktigt redan halv 7.. Men men, hinkar i mig kaffe och hoppas på att piggna till! Har planerat att vi ska göra lite trolldeg idag och pyssla lite. Jag har så många pyssel- planer, får se hur mycket det blir. Jag vill sy! Jag har fått lite inspiration härifrån, Jag har många planer men tiden räcker inte riktigt till.. Vi börjar med trolldeg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar