torsdag 5 november 2009

Trosbekännelse





Som ni alla vet så var jag i Stockholm förra veckan på studiebesök! Har ju redan lagt in den enda bilden jag har från det så det fick bli fina rosor och liljor istället :) Det var ju så mycket regler kring besöken så det gick inte att fota i synagogan och moskén tyvärr..Synagogan såg inte så spännande ut heller eftersom den var inspirerad av de svenska kyrkorna. Där lärde vi oss inte så mycket nytt heller, guiden pratade på om sådan vi redan hade gått igenom på föreläsningarna. Men en spännande sak som säkert inte många vet om; Vi har en synagoga i Stockholm som i smyg fraktades dit under andra världskriget! Den enda som inte förstördes finns bevarad i vår huvudstad, isärplockad skickades den hit med båtar och byggdes upp igen! Fast det var ju inte i den vi var, utan i den stora synagogan. Utanför hade de ett minnesmonument över alla som dog i koncentrationslägren, lite läskigt att se alla namn uppradade sådär.. Inte alla såklart, "bara" de som var saknade av judar som kommit till Sverige, men det var Hela väggen på ena sidan av synagogan..

Efter det besöket var det bara att leta reda på bussen och åka vidare mot moskén, fast vi fick en halvtimme på oss att äta lunch också. En halvtimme är ju inte så lång så det fick bli Burger King! Snabbt och gott ;)

Sedan var det moskén! Den hade jag störst förväntningar på och guiden var superbra, väldigt nöjd! Plötsligt har jag bättre förståelse för all konvertiter. Vi flickor fick börja med att ta på oss någon slags utstyrsel som gjorde att vi såg ut att komma direkt från Sagan om ringen, synd att jag inte fick någon bild på det ;) Sedan gick vi runt och tittade och lyssnade, den såg inte stor ut på utsidan men attans vilken motion vi fick! Vi avslutade det hela i kupolen, en moskés kännetecken, där hon (guiden) fortsatte att berätta lite innan vi fick ställa frågor. Naturligtvis kom ju frågan om talibaner och liknande upp, kvinnosyn, slöjan..Ja ni vet, sådant som vi andra går och funderar över. När frågorna verkade ha tagit slut ställde hon en fråga till oss: "Tror ni på Gud?"
Alla räckte upp handen. Utom jag. och en till. Vilket naturligtvis ledde till en följdfråga! "Men, Vad tror NI på då?" Men så hörde hon böneutroparen och ville att vi skulle få höra hur det lät när de kallar till bön, så frågan hängde kvar i luftet ett tag och glömdes sedan bort- puh! Så där plötsligt hade jag liksom inget bra svar på det..Och jag tror att den andra utpekade kände sig ganska lättad också ;)

Men vad tror jag på då?

Jag tror på kärlek.

Och jag tror att det finns en orsak och mening med allt som sker. Man kanske inte förstår just då, men det finns alltid en mening. När bra saker händer brukar man ju inte fundera så mycket på vad meningen med det var, men när dåliga eller jobbiga saker händer så är ju frågan alltid "VARFÖR?" Kanske var det menat som en väckarklocka? Kanske skulle man lära sig något? Kanske Hände just det här istället för något ännu värre? Det beror ju såklart på situationen hur man kan hitta svaret. Men det finns en orsak, och det finns en mening.

Jag tror på att man ska kämpa för det som känns rätt. Är man utan tvivel säker på något ska man inte ge upp. Aldrig. Känns någonting 100 % rätt så kan det inte vara fel. Blir det fel ändå, ja då har man ju ändå lärt sig något av det. Och man har iallafall kämpat.

Jag tror på det gamla talesättet att man inte ska ångra det man har gjort utan ångra det man inte har gjort. Jag ångrar ingenting. Allt jag har gjort har ju gjort mig till den jag är.Och alla vägar jag har gått har fört mig hit där jag är idag. Alla människor jag har träffat, alla platser jag har sett och alla dumma och bra saker jag har gjort har haft sin mening.

Jag tror på spöken.

Jag tror på naturens kraft. Vissa tror att naturkatastrofer är Guds straff, jag tror att det är naturen jälv som straffar oss.

Jag tror på den gyllene regeln; Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Jag tror att om man försöker se saker positivt så händer positiva saker.Man kan vända på allt, jag väljer att vända tråkiga och jobbiga saker till något positivt.

Jag tror att allt det här hänger ihop. Jag vet inte om det finns en gud. Det finns så många gudar inom olika religioner, så vilken gud är det isåfall som är den "riktiga, rätta guden"?

Jag tror att huvudsaken är att man tror på NÅGOT, om det är en gud eller något annat spelar ingen större roll. Det här är vad jag tror på.

Tack och God Natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar