torsdag 15 oktober 2009

Om man gör det som känns rätt, så kan det väl inte bli fel?


Har ni någonsin sett en sån stor Bibel?! Det är Karl XII's bibel. Den som ligger ovanpå är den vanliga bibeln så ni ser ju skillnaden ;) man skulle ju kunna tro att det är lite större text i den eftersom själva boken är så stor, men inte nämnvärt faktiskt som man kan se på bilden nedanför. Väldigt fin text faktiskt! bokstäverna alltså. Nu kanske ni undrar vad tusan jag har gjort med karl XII's bibel; ingenting. Spårade ur idag när jag pluggade och börja läsa evangelierna och när jag skulle leta reda på en bibel upptäckte jag Såklart den gigantiska upplagan. Kan inte låta bli att undra varför han hade en så stor?! Någon som vet? Kommentera gärna Isåfall :)

Idag har jag alltså varit i skolan och läst, lite klokare blev jag men inte så mycket. Den där Alf Tergel måste ha varit yr i bollen när han skrev en 600-sidors bok som skulle ha kunnat kortas ner massor om han låtit bli att upprepa sig hela tiden! Hur mycket mer lär man sig om man hela tiden läser samma sak fast formulerat på olika sätt? Grr..

Har också funderat och funderat på det här med kurserna.. Diskuterade med Miguel också och han föreslog att jag skulle kolla om inte kurserna fanns på heltid någon annanstans i landet, då skulle jag ju få samma kurser men inom en rimligare tidsram! Men det verkar som om HiG är ensamma om Jung- kurser.. Fick rådet av en vän att välja det som känns rätt, följa hjärtat. Och han har ju så rätt. Man ska alltid lyssna på magkänslan. Och magkänslan inför Jung känns bra, väldigt bra. Magkänslan inför Religionsvetenskap B, efter snart halva A- kursen avklarad, känns mindre bra.. Det var ju Jungiansk psykologi jag hade tänkt söka i våras egentligen, men den börjar ju på våren eftersom det är på halvtid och därför blev det som det blev. Jag har trånat efter den här kursen sedan jag läste Myter, riter och symboler för 4,5 år sedan! Hur ska jag då kunna välja bort den nu..? Nej, det måste bli så här. Annars kommer jag nog ångra mig resten av livet. Jag har bestämt mig. Punkt slut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar